انتخابات

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت‌نام ۷۰۰ هزار کودک در پایه اول دبستان قطعی شده است، گفت: نتیجه آزمون آموزگاری سال ۱۴۰۳ به زودی از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

ادامه ثبت نام دبستانی ها/ مدارس ابتدایی با کمبود معلم مواجه می شوند؟

«حمید طریفی حسینی» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام پایه اول گفت: ما یک مرحله پیش ثبت‌نام داشتیم که به صورت الکترونیکی خانواده‌ها می‌توانستند کار ثبت نام را انجام دهند. مرحله بعد شامل ثبت‌نام قطعی است که در ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان پایه اول تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و درخواست ما از خانواده‌ها این است که فرآیند ثبت‌نام را تسریع کرده و باتوجه به اینکه ما باید کار کلاس‌بندی و ساماندهی معلمان و آموزش و توانمندسازی معلمان را در تابستان انجام دهیم، سریعتر ثبت‌نام نهایی دانش‌آموزان پایه اول را انجام دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک برنامه ویژه برای توانمندسازی معلمان در تابستان در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: هدف ما این است که ساماندهی معلمان نسبت به سال گذشته زودتر انجام شود تا پایه تحصیلی که محل خدمت معلمان است از الان مشخص شود تا بتوانیم کار توانمندسازی این افراد را در تابستان انجام دهیم، از همین‌رو لازمه انجام این برنامه این است که ثبت‌نام دانش‌آموزان به موقع انجام شود. بعضا در حال حاضر برخی از خانواده‌ها هستند که سنجش دانش‌آموزان را زمان طولانی است که انجام داده‌اند، اما کار برای اتمام کار ثبت‌نام‌شان اقدام نکرده‌اند و درخواست ما از این خانواده‌ها این است که سریعتر به با مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به مدرسه کار ثبت‌نام را نهایی کنند.

طریفی حسینی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کودک داریم که باید در پایه اول ثبت‌نام کنند، خاطرنشان کرد: نزدیک به یک میلیون پیش‌ثبت‌نام در مقطع ابتدایی صورت گرفته است و همانطور که گفته شد ۷۰۰ هزار کودک ثبت‌نام قطعی‌شان انجام شده است. فصل ثبت‌نام از الان جدی‌تر شده است و ما انتظار داریم که در روزهای آینده خانواده کار ثبت‌نام فرزندانشان را انجام دهند. در حال حاضر در ماه‌های تیر و مرداد روزهای دوشنبه و چهارشنبه مدارس باز هستند و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مدرسه کار ثبت‌نام را انجام دهند. تاخیر در ثبت‌نام دانش‌اموزان باعث تاخیر در برنامه‌ریزی مدیریتی ما نیز می‌شود.

وی با اشاره به دانش‌آموزان پایه اول که هنوز فرآیند سنجش را انجام داده‌اند، گفت: ما درخواست می‌کنیم که والدین زودتر برای سنجش کودکان اقدام کنند. امسال نسبت به سال گذشته تلاش می‌کنیم سازماندهی معلمان را در سطح مدارس انجام می‌دهیم و برنامه ما این است که در تیرماه کار سازماندهی و صدور ابلاغ معلمان را انجام داده و مدرسه محل خدمت معلمان دوره ابتدایی را در همین تیرماه مشخص کنیم.

ادامه داد: از سوی دیگر کار ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی هم تمام شده است و طی روزهای آتی نتیجه آزمون آموزگاری سال ۱۴۰۳ را نیز سازمان سنجش اعلام خواهد کرد. این معلمان هم که اضافه شوند کار سازماندهی آن‌ها در مدارس را نیز انجام می‌دهیم و نیروهای موظف، جدیدالاستخدام، رسمی و نیروهایی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند را کار سازماندهی‌شان را در تیرماه انجام خواهیم داد. بعد از سازماندهی تمام این معلمان در تیرماه مشخص خواهد شد که چه تعداد کمبود معلم برای مهرماه داریم ما امیدواریم با جذبی که اتفاق افتاده و با برنامه‌ریزی که به موقع انجام می‌شود برای سازماندهی معلمان اگر کمبود معلمی هم وجود داشته باشد از طریق اضافه‌تدریس و نوبت دوم همکاران شاغل و یا استفاده از نیروهای بازنشسته بتوانیم نیروها را تامین کنیم.

او افزود: هر سال نیز به همین صورت است که بخشی از نیروهای مورد نیاز ما از طریق اضافه تدریس همکاران به نیروهای بازنشسته انجام می‌شود که امسال با توجه به برنامه‌ریزی زودهنگامی که برای سازماندهی معلمان انجام می‌شود امیدواریم به موقع نیازهایمان در سطح مناطق و مدارس مشخص شود و براساس نیازسنجی که صورت می‌گیرد در طول مرداد و شهریور ماه معلم مربوطه را تامین کرده و انشاءالله مهرماه را بدون هیچ کمبود معلمی شروع کنیم.

حسینی طریفی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته آیا فکر می‌کنید که با کمبود معلم در مهرماه مواجه شوید، خاطرنشان کرد: بخشی از کمبود معلم از طریق اضافه تدریس همکاران تامین می‌شود، چرا که همکاران تمایل به گرفتن اضافه‌تدریس دارند و یا بخشی از نیروهای بازنشسته تمایل به ادامه خدمت دارند در طول سال‌های گذشته نیز همیشه به این صورت بوده است که بخشی از نیاز آموزش و پرورش از این طریق تامین می‌شده است امسال هم اگر کمبودی داشته باشیم در واقع از این طریق تامین می‌شود. اتفاقی که امسال می‌افتد که سازماندهی نیروی انسانی زودتر انجام می‌شود و نیازسنجی که لازم است برای تعیین کلاس‌ها که معلم نیاز دارند، زودتر انجام می‌شود و ما فرصت کافی برای تامین معلم داریم و از این بابت مانند سال‌های گذشته مشکلی نخواهیم داشت.

وی درباره برنامه توانمندسازی معلمان گفت: برنامه ویژه‌ای درخصوص توانمندسازی هم مدیران و هم معلمان داریم که برنامه‌ریزی آن در حال انجام است و در طول تابستان یک بخشی از دوره‌های آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی معلمان که در طول سال تحصیلی نیز استمرار خواهد داشت را ما در تابستان انجام می‌دهیم. در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای چه پایه‌های تحصیلی و با چه عناوینی قرار است انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه یعنی از پایه دوم به بعد به صورت سیستمی و بدون نیاز مراجعه والدین به مدرسه هفته آینده به صورت کامل انجام می‌شود و دانش‌آموزانی که تمایل به جابجایی دارند و قصد دارند مدرسه خود را تغییر دهند خانواده‌هایشان می‌توانند به مدرسه مربوطه مراجعه کنند و در غیراینصورت دانش آموز در همان مدرسه محل تحصیل کار ارتقای پایه و ثبت‌نامش به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز به مراجعه خانواده‌ها ندارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.